2e dag in de trein

16 september 2016 - Listvyanka, Rusland

Dinsdag, heerlijk geslapen, ik weet nu waarom baby's worden gewiegd, heerlijk dat geschommel.
We vermaken ons prima met lezen, yahtzee en naar buiten kijken.
Onderweg zien we veel bossen en af en toe een dorpje. Ze zijn hier duidelijk veel armer dan in de grote steden. Vandaag reizen we tot ongeveer de Oeral.
De trein rijdt stipt op tijd, daar kan de NS nog wat van leren.
Electra is nog wel een puntje. Er is op de gang een stopcontact met 220 V maar die doet het niet, althans geen 220 V. Hij heeft het eventjes gedaan maar die Russen kunnen opladen bij 50 V. Dus haren fohnen is ook niet mogelijk! Gelukkig valt de schade na een nacht mee maar ik vrees voor de komende dagen.....dat wordt een pet op of zo .

Ik moest dus wel even schakelen, geen douche (stiekem op gehoopt omdat deze in sommige treinen wel aanwezig is), niet al te schone WC's en geen electra.
Gelukkig hebben ze wel 220V in de restauratiewagon. Dan moet je daar ook gaan zitten, dus namen we maar een biertje. Je mag namelijk officieel ook niet in je coupe drinken, de politie wees ons daar gisteren op.
Het werd steeds drukker in de restauratiewagon en we hebben daar met Marcel, Heleen, Laura, Kees, Matiz, Iwan de verschrikkelijke (te veel) biertjes gedronken. Het was erg gezellig. De Russen spreken geen woord Engels wat met Iwan een grappige conversatie werd.
Intussen hebben we 3 uur tijdsverschil met Nederland. Voor je gevoel moet je dus om een uur of 5 a 6 al uit je bedje. Eind van de week hebben we 6 uur tijdsverschil.
In onze wagon zitten geen handelaren wellicht in de andere treinen.
Op de gang hangt een bord met de stations en hoe lang ze daar stil gaan staan, erg handig. Op sommige stations sta je 25 minuten stil en kan je boodschappen gaan halen , zoals water en illegaal bier?
Voordat de trein bij een station aankomt gaan de WC's op slot. Zodat alle behoeftes niet op het station komen te liggen. Vannacht werd ik wakker en moest ik plassen(door de biertjes) maar helaas we stonden voor een lange tijd stil op een station, ik heb het gelukkig gered totdat de WC's weer opengingen.....pffff.

1. Heleen:
    16 september 2016